قصه‌گویی و گوش سپردن به قصه‌ها همواره یکی از مهم‌ترین و رایجترین راههای انتقال تجربه بوده و در میان اقوام مختلف ایرانی، قصه‌ها همچون گنجینه یا میراثی گران‌بها به نسل‌های بعد منتقل شده است. در نگاه آموزشی، تربیتی و پرورشی هم می‌توان نقش برجسته‌ای برای قصه درنظر داشت چرا که بسیاری از مسائل مهم در حوزه تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان را می‌توان با استفاده از قصه‌گویی ارائه کرد.

از این‌رو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان پرچم‌دار قصه‌گویی در ایران با هدف ترویج فرهنگ قصه‌گویی و تربیت مخاطب کنشگر، اقدام به تاسیس انجمن قصه‌گویی کرده است و در حوزه قصه‌گویی، قصه‌پژوهی، فعالیت‌­های قصه‌­محور، ترویج و آموزش قصه‌­گویی و نیز ساماندهی قصه‌­گویان زیرنظر معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان­ فعالیت می‌کند. انجمنی که با حضور چهره‌های شاخص حوزه به عنوان متولیان، کوشش می‌کند تا ضمن ارائه طرح ‌درس‌های مدون برای پرورش استعدادهای بالقوه، چتری برای حمایت از قصه‌گویان در 31 استان کشور باشد.

 

  • 1400/02/13 - 14:18
  • تعداد بازدید: 892
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

گفتمان شیرین قصه گویی با عنوان "کارگردانی قصه"

نشست برخط انجمن قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اصفهان با موضوع کارگردانی قصه و توجیه شیوه نامه های اجرایی بیست و سومین جشنواره بین المللی قصه گویی ویژه مربیان و کارشناسان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهانٰ‌ٰٰ،  الهام دارابی کارشناس قصه گویی در این نشست برخط ضمن معرفی قصه به عنوان عامل غیرمستقیم آموزش خیال پردازی در «کودکان و نوجوانان» گفت: قصه گو با ایجاد سوال در ذهن مخاطب به او آموزش می دهد حوادث را به هم بچسباند و واقعیت ها را کشف کند. 
 
وی افزود:‌مربّی یا قصّه‌گو باید چیزی برای گفتن داشته باشد.ٰ انتخاب قصّه کار مشکلی است؛ چون از طرفی گنجینه‌ی واژگان «کودکان و نوجوانان» زیاد نیست و کم کم تعداد واژه گانشان افزایش می یابد و از سوی دیگر هر داستانی را نمی‌شود برای آن‌ها بازگویی کرد، زیرا «کودکان و نوجوانان» کم سنّ و سال قدرت تمرکز و حواس محدودی دارند. لذا باید به کوتاهی قصّه‌ٰ،لذّت آفرینی و توجّه به موضوع های مورد علاقه «کودکان و نوجوانان»توجه داشت.
 
 
دارابی کارگردانی در قصه‌گویی را همان پرداخت قصه دانست و گفت: قصه گویی در چند مرحله انجام می‌شود تا یک قصه برای اجرا آماده شود و اجرای قصه‌ی صحنه‌ای هم منحصر به‌فرد بوده و بسته به نوع بیان، زبان بدن، صدای خاص، توانمندی و انرژی قصه‌گو و در نهایت یک اجرای خوب، متفاوت است.
 
کارشناس قصه گویی با بیان این‌که گام اول و مهم در کارگردانی قصه، «انتخاب متن یا داستان» است،ٰ‌ادامه داد: بهترین عامل برای انتخاب قصهٰ، حافظه‌ی قصه‌گو و سیر مطالعاتی او در طی سالیان متمادی از کتاب، مجله، خاطره؛ حتی یک بیت شعر و هر متنی که حرف و پیامی در دل خود دارد، برشمرد. 
 
وی در این نشست به چگونگی ثبت نام، بارگذاری آثار در بخش‌های مختلف، ملاک‌های ارزیابی و داوری قصه و... پرداخت و به سوالات مربیان در زمینه‌های مختلف، پاسخ داد.
 
شایان ذکر است سلسله نشست های برخط گفتمان شیرین قصه گویی کانون استان اصفهان جهت آشنایی علاقه مندان به قصه وقصه گویی و درراستای حضور پرشور مربیانٰ، کارشناسان و اعضای انجمن قصه گویی در بیست و سومین جشنواره بین المللی قصه گویی برگزار می شود.
کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت